ångerrätt & reklamation

Ångerätt &reklamation

- ÅNGERRÄTT
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, tillexempel en produkt med tryck eller brodyr, upphör ångerrätten att gälla.

- NÄR DU UTNYTTJAT DIN ÅNGERRÄTT:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

RETURER
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss.
Om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

- DU HAR INTE ÅNGERRÄTT OM:
Produkten är förädlad med tryck eller brodyr enligt punkten ovan.
Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

- REKLAMATIONER
Har en annan än beställd produkt levererats till er eller är produkten skadad eller på annat sätt felaktig, skall ni genast framställa reklamation till Waypoint i Kristianstad AB varvid felet tydligt skall anges. Felaktig vara skall fraktfritt returneras i enlighet med av leverantören lämnade instruktioner. Med fraktfritt menas retur som är kostnadsfri för kunden. Retur får ske först sedan reklamation gjorts.

-ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida ec.europa.eu/odr.

-DRÖJSMÅL OCH SKADA
Vad gäller leverantörens ansvar för fel och/eller dröjsmål, skall reglerna i köplagen (1990:931) gälla med det undantaget att leverantören inte skall ansvara för någon indirekt skada samt att eventuell skadeståndsskyldighet för leverantören är begränsad till ett belopp om sammanlagt högst 5 000 kr gentemot varje kund.


Har du frågor om reklamation eller ångerrätt, kontaka vår kundtjänst på Info@waypoint.nu eller telefon 044-282 060.


Waypoint i Kristianstad AB
Videllsgatan 6
291 54 Kristianstad
044-282 060
Org.nr. 556573-3507